podstawy
działalność MG
wynagrodzenie MG
temat MG
klimat Haraedo
pomoce
01
działalność MG
02
wynagrodzenie MG
03
temat MG
04
klimat Haraedo
05
pomoce
06
podstawy
Mistrz Gry (MG) to osoba odpowiedzialna za wartką akcję na fabule forum. Prowadzi misje, sędziuje walki, tworzy NPC, ma prawo wprowadzać losowe sytuacje do już rozgrywanych przez użytkowników wątków itp.
Za udział w wątkach prowadzonych przez MG gracze otrzymują wynagrodzenie w postaci PF, informacji, lokacji na wyłączność, rzadziej pomniejszych przedmiotów lub shikigami. Dodatkowo należy liczyć się z możliwością pogłębienia jednej z wad bądź pojawienia się zupełnie nowego defektu na skutek wyborów bohatera, ale także mieć na uwadze uszkodzenia postaci, w tym trwale. Wydarzenia związane z działalnością narratora obejmuje osobny regulamin.
Za udział w wątkach prowadzonych przez MG gracze otrzymują wynagrodzenie w postaci PF, informacji, lokacji na wyłączność, rzadziej pomniejszych przedmiotów lub shikigami. Dodatkowo należy liczyć się z możliwością pogłębienia jednej z wad bądź pojawienia się zupełnie nowego defektu na skutek wyborów bohatera, ale także mieć na uwadze uszkodzenia postaci, w tym trwale. Wydarzenia związane z działalnością narratora obejmuje osobny regulamin.
Na Haraedo nie został wprowadzony próg wejścia. Swoich sił w nadzorowaniu rozgrywki może spróbować zatem każdy - wystarczy w tym celu podesłać wiadomość z deklaracją na główne konto. Osobom niedoświadczonym lub niepewnym swoich możliwości gwarantowana jest pomoc administracji. Przypominamy jednocześnie, że funkcja nie musi obejmować wszystkich dziedzin podpiętych pod jej możliwości. Jeżeli ktoś czuje się na siłach wyłącznie w związku z indywidualnymi misjami, bez chęci organizowania wydarzeń na szeroką skalę, albo preferuje jedynie sędziowanie walk, lub wolałby się skupić na jakimkolwiek okrojonym zakresie swojej działalności (np. organizować wydarzenia jedynie dla konkretnych grup/dzielnic/ras), będzie mieć taką opcję bez żadnego problemu.
działalność mistrza gry
Praca Mistrza Gry polega przede wszystkim na kreacji rzeczywistości. Narrator tworzy tło pod wydarzenie, określa i odgrywa bohaterów niezależnych (NPC) oraz popycha akcję naprzód, jednak jego głównym celem nie jest liniowe prowadzenie za rękę. Dobry MG potrafi odnieść się do wartości oferowanych przez graczy, zareagować na to, co zrobiły bądź powiedziały zaangażowane w fabułę postacie i w razie konieczności nagiąć wstępny plan pod nowe okoliczności. Wymaga się więc od niego odpowiedniej plastyczności, dzięki której uczestnicy mają realny wpływ na dalszy rozwój wypadków.
Ważne również, aby misja nie trwała zbyt długo. Motyw ma być staranny, ale również wartki, dlatego należy wyselekcjonować dla siebie odpowiednią ilość czasu jeszcze przed rozpoczęciem przygody. Nie można zapomnieć, że użytkownicy, którzy zdecydują się posłać swoje postacie na dane wydarzenie, będą ograniczeni w prowadzeniu dalszych rozgrywek na czas trwania akcji. Ponadto, jeżeli całość przesadnie się wydłuży, zapanowanie nad konsekwencjami (np. obrażeniami uzyskanymi w trakcie wątku) stanie się utrudnione bądź niemożliwe. Zasada związana z ramami czasowymi przeznaczonymi na wydarzenie powinna być przez to uważana za niepodważalną świętość. W przypadku, w którym scenariusz okaże się bardziej rozbudowany, zalecane jest, aby podzielić go na parę epizodów oddzielonych od siebie stosownymi przerwami.
Koniec końców funkcja Mistrza Gry jest często ciężką i wymagającą robotą, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, by łączyć się w pary lub nawet grupki. Narratorzy mogą nakreślić sobie szkielet fabularny, a następnie podzielić prowadzeniem konkretnych etapów pomiędzy twórców, dzięki czemu długość ich odpoczynków wydłuży się bez spowalniania samego motywu. Zachęcamy zresztą do integracji i modelowania takich wspólnych projektów!
Każde rozpoczęte wydarzenie powinno trwać dwa miesiące realne i rozpocząć się z fabularnym miesięcznym wyprzedzeniem. Ma to pomóc postaciom w rekonwalescencji po ewentualnych nabytych uszczerbkach.
Ważne również, aby misja nie trwała zbyt długo. Motyw ma być staranny, ale również wartki, dlatego należy wyselekcjonować dla siebie odpowiednią ilość czasu jeszcze przed rozpoczęciem przygody. Nie można zapomnieć, że użytkownicy, którzy zdecydują się posłać swoje postacie na dane wydarzenie, będą ograniczeni w prowadzeniu dalszych rozgrywek na czas trwania akcji. Ponadto, jeżeli całość przesadnie się wydłuży, zapanowanie nad konsekwencjami (np. obrażeniami uzyskanymi w trakcie wątku) stanie się utrudnione bądź niemożliwe. Zasada związana z ramami czasowymi przeznaczonymi na wydarzenie powinna być przez to uważana za niepodważalną świętość. W przypadku, w którym scenariusz okaże się bardziej rozbudowany, zalecane jest, aby podzielić go na parę epizodów oddzielonych od siebie stosownymi przerwami.
Koniec końców funkcja Mistrza Gry jest często ciężką i wymagającą robotą, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, by łączyć się w pary lub nawet grupki. Narratorzy mogą nakreślić sobie szkielet fabularny, a następnie podzielić prowadzeniem konkretnych etapów pomiędzy twórców, dzięki czemu długość ich odpoczynków wydłuży się bez spowalniania samego motywu. Zachęcamy zresztą do integracji i modelowania takich wspólnych projektów!
Zasady prowadzenia wydarzeń
Każde rozpoczęte wydarzenie powinno trwać dwa miesiące realne i rozpocząć się z fabularnym miesięcznym wyprzedzeniem. Ma to pomóc postaciom w rekonwalescencji po ewentualnych nabytych uszczerbkach.
MG postanawiając zorganizować akcję fabularną 13 marca (czas realny), powinien przyjąć datę wydarzenia na dzień 13 kwietnia (czas fabularny; miesiąc później niż czas realny). Rozgrywka w czasie rzeczywistym może trwać maksymalnie dwa miesiące (fabularnie miesiąc). Tym przykładem wydarzenie zaczynające się 13 kwietnia (w czasie realnym 13 marca) musi zostać zakończone do 13 maja. Gdyby postać nabawiła się poważnej rany, rozpoczęcie jej leczenia jest możliwe bez naginania ram czasowych, z ewentualną datą wsteczną maksymalnie do miesiąca.
wynagrodzenie MG
Wynagrodzenia dzielą się na te z czynnym udziałem Mistrza Gry, podczas których jego obecność jest stała i obowiązkowa do dalszych etapów rozgrywki oraz te, w których MG tworzy jeden post z gotową rozpiską, która umożliwia graczom przeprowadzenie fabuły bez żadnego nadzoru (przykładem jest ulica Opuszczenia).
- MG otrzymuje 150% PF od wydarzenia, które poprowadził, jeżeli pisał terminowo przez cały przebieg. Oznacza to, że jeśli wydarzenie było warte 100 PF i zostało doprowadzone do końca, Mistrz Gry otrzymuje 150 PF.
- MG otrzymuje 100% PF od wydarzenia, które prowadził, jeżeli spóźnił się z odpisem dla gracza maksymalnie 2 razy. Oznacza to, że jeśli wydarzenie było warte 100 PF i zostało doprowadzone do końca, Mistrz Gry otrzymuje 100 PF.
- MG otrzymuje 50% PF od wydarzenia, które prowadził, jeżeli spóźnił się z odpisem dla gracza więcej niż dwa razy. Oznacza to, że jeśli wydarzenie było warte 100 PF i zostało doprowadzone do końca, Mistrz Gry otrzymuje 50 PF.
Rzecz jasna, jeżeli Mistrz Gry ma nieobecność, jego odpisy będą klasyfikowane jako terminowe. Ma on jednak obowiązek zaznaczyć zmieniony deadline na końcu posta. W przypadku, w którym MG postanowi dać różne sumy Punktów Fabularnych graczom, jego wynagrodzenie bazuje na tej sumie, która przysługuje aktywnemu, trzymającego się czasu graczowi*. Powód nadania mniejszej/większej ilości PF musi zostać uargumentowany.
* PRZYKŁAD
Jeżeli MG prowadzi misję czwórce użytkowników i dwójka z nich w połowie wątku przestaje odpisywać, by obudzić się na końcu i uczestniczyć jedynie w dwóch finiszowych kolejkach to Mistrz Gry ma prawo przyznać im mniejszą ilość Punktów Fabularnych, dając połowę z wynagrodzenia, które przysługuje graczom aktywnym przez cały przebieg.
MG rozliczany jest więc na podstawie ilości PF, która należy się aktywnej parze.
W przypadku wydarzeń rozpisanych pod mechanikę rzutów kością (k100 bądź k6) Mistrz Gry otrzymuje 15 PF za każdy taki post (niepowielony). Może tym samym uzyskać maksymalnie 45 PF na miesiąc.
WYNAGRODZENIE (czynny udział MG)
- MG otrzymuje 150% PF od wydarzenia, które poprowadził, jeżeli pisał terminowo przez cały przebieg. Oznacza to, że jeśli wydarzenie było warte 100 PF i zostało doprowadzone do końca, Mistrz Gry otrzymuje 150 PF.
- MG otrzymuje 100% PF od wydarzenia, które prowadził, jeżeli spóźnił się z odpisem dla gracza maksymalnie 2 razy. Oznacza to, że jeśli wydarzenie było warte 100 PF i zostało doprowadzone do końca, Mistrz Gry otrzymuje 100 PF.
- MG otrzymuje 50% PF od wydarzenia, które prowadził, jeżeli spóźnił się z odpisem dla gracza więcej niż dwa razy. Oznacza to, że jeśli wydarzenie było warte 100 PF i zostało doprowadzone do końca, Mistrz Gry otrzymuje 50 PF.
Rzecz jasna, jeżeli Mistrz Gry ma nieobecność, jego odpisy będą klasyfikowane jako terminowe. Ma on jednak obowiązek zaznaczyć zmieniony deadline na końcu posta. W przypadku, w którym MG postanowi dać różne sumy Punktów Fabularnych graczom, jego wynagrodzenie bazuje na tej sumie, która przysługuje aktywnemu, trzymającego się czasu graczowi*. Powód nadania mniejszej/większej ilości PF musi zostać uargumentowany.
* PRZYKŁAD
Jeżeli MG prowadzi misję czwórce użytkowników i dwójka z nich w połowie wątku przestaje odpisywać, by obudzić się na końcu i uczestniczyć jedynie w dwóch finiszowych kolejkach to Mistrz Gry ma prawo przyznać im mniejszą ilość Punktów Fabularnych, dając połowę z wynagrodzenia, które przysługuje graczom aktywnym przez cały przebieg.
MG rozliczany jest więc na podstawie ilości PF, która należy się aktywnej parze.
WYNAGRODZENIE (jeden post)
W przypadku wydarzeń rozpisanych pod mechanikę rzutów kością (k100 bądź k6) Mistrz Gry otrzymuje 15 PF za każdy taki post (niepowielony). Może tym samym uzyskać maksymalnie 45 PF na miesiąc.
temat MG
Każdy Mistrz Gry ma obowiązek założenia swojego tematu ze spisem wydarzeń! W tym celu należy stworzyć nowy temat w dziale MG w tytule wpisując nick głównego konta. W rubryce "dopisek" powinna znajdować się informacja o aktualnej dostępności Mistrza.
UWAGA! Wynagrodzenie odbierane przez MG jest możliwe dopiero po wpisaniu wszystkich szczegółów w osobisty temat. To on stanowi potwierdzenie dla wydarzenia.
Aby dodać nową pozycję do aktualnych wydarzeń należy użyć kodu:
wstawiając go po
Aby dodać nową pozycję do zakończonych wydarzeń należy użyć kodu:
wstawiając go po
misja - to pomniejsze zadanie, może być częścią większego wydarzenia
wydarzenie - na szerszą skalę
Na przykładzie: RINDŌ jest wydarzeniem, ale zadanie zatytułowane "kaigi" jest już misją. Wydarzenie nie musi posiadać mniejszych etapów (misji). W takim wypadku należy zostawić pole puste.
UWAGA! Wynagrodzenie odbierane przez MG jest możliwe dopiero po wpisaniu wszystkich szczegółów w osobisty temat. To on stanowi potwierdzenie dla wydarzenia.
- Kod:
<div class="t">NAZWA KONTA </div>
<div class="t1">Informacje na temat Mistrza Gry, jego triggery, zachowania, preferencje.</div>
<div class="t-1">Aktualne wydarzenia</div>
<div class="mg"><div><div class="mg1">misja</div><div>nazwa misji</div></div>
<div><div class="mg1">wydarzenie</div> <div>link do tematu z wydarzeniem</div></div>
<div><div class="mg1">link</div><div>link do fabuły</div></div>
<div><div class="mg1">uczestnicy</div><div>otagowani uczestnicy</div>
</div></div>
<div class="t-1">Zakończone wydarzenia</div>
<div class="mg"><div><div class="mg1">misja</div><div>nazwa misji</div></div>
<div><div class="mg1">wydarzenie</div> <div>link do tematu z wydarzeniem</div></div>
<div><div class="mg1">link</div><div>link do fabuły</div></div>
<div><div class="mg1">uczestnicy</div><div>otagowani uczestnicy</div>
<div><div class="mg1">wynagrodzenie</div><div>link do zgłoszenia w aktualizacji ID</div>
</div></div>
Aby dodać nową pozycję do aktualnych wydarzeń należy użyć kodu:
- Kod:
<div class="mg"><div><div class="mg1">misja</div><div>nazwa misji</div></div>
<div><div class="mg1">wydarzenie</div> <div>link do tematu z wydarzeniem</div></div>
<div><div class="mg1">link</div><div>link do fabuły</div></div>
<div><div class="mg1">uczestnicy</div><div>otagowani uczestnicy</div>
</div></div>
wstawiając go po
- Kod:
</div></div>
Aby dodać nową pozycję do zakończonych wydarzeń należy użyć kodu:
- Kod:
<div class="mg"><div><div class="mg1">misja</div><div>nazwa misji</div></div>
<div><div class="mg1">wydarzenie</div> <div>link do tematu z wydarzeniem</div></div>
<div><div class="mg1">link</div><div>link do fabuły</div></div>
<div><div class="mg1">uczestnicy</div><div>otagowani uczestnicy</div>
<div><div class="mg1">wynagrodzenie</div><div>link do zgłoszenia w aktualizacji ID</div>
</div></div>
wstawiając go po
- Kod:
</div></div>
misja - to pomniejsze zadanie, może być częścią większego wydarzenia
wydarzenie - na szerszą skalę
Na przykładzie: RINDŌ jest wydarzeniem, ale zadanie zatytułowane "kaigi" jest już misją. Wydarzenie nie musi posiadać mniejszych etapów (misji). W takim wypadku należy zostawić pole puste.
klimat Haraedo
Wielokrotnie pojawiły się wątpliwości wśród potencjalnych Mistrzów Gry. Ich obawy głównie krążyły wokół klimatu Haraedo, tj. japońskich wierzeń, wschodniej kultury i przyjętych norm, które nie dla wszystkich są oczywiste i, w efekcie, wygodne. Brak obycia niepotrzebnie jednak hamuje sam potencjał. Bo przecież na forum nie jest wymagany licencjat z japonistyki. Jako narratorzy macie prawo posiłkować się informacjami zdobytymi w książkach, filmach, anime, Internecie, macie także pełną swobodę w interpretacji tekstów i wierzeń, ale również możliwość ich naginania czy tworzenia zupełnie nowych historii, postaci i miejsc. Należy zachować pewne granice rozsądku, ale bez popadania w skrajności. Nie ma kajdan, które przykuwają do dziesiątek artykułów, bez znajomości których nie można wprowadzić jakiegoś demona, bo jeszcze przypadkiem zrobi się coś źle. Błędów nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi.
Japońskie wierzenia to treści bardzo skąpe w szczegóły, co daje Mistrzom Gry ogrom możliwości do własnych wniosków. Masa yokai ograniczona została do pojedynczych zdań, a wiele ze stworzeń o konkretnej nazwie różni się znacząco pod kątem wyglądu, zachowania czy nawet samego podłoża powstania w zależności od miejsca. Na pomoc przychodzi tu zatem fakt, że akcja na forum rozgrywa się na fikcyjnej wyspie. Nie wiążą jej żadne przyjęte w rzeczywistości normy i znaczącą część odchyleń można wytłumaczyć właśnie środowiskiem.
Japońskie wierzenia to treści bardzo skąpe w szczegóły, co daje Mistrzom Gry ogrom możliwości do własnych wniosków. Masa yokai ograniczona została do pojedynczych zdań, a wiele ze stworzeń o konkretnej nazwie różni się znacząco pod kątem wyglądu, zachowania czy nawet samego podłoża powstania w zależności od miejsca. Na pomoc przychodzi tu zatem fakt, że akcja na forum rozgrywa się na fikcyjnej wyspie. Nie wiążą jej żadne przyjęte w rzeczywistości normy i znaczącą część odchyleń można wytłumaczyć właśnie środowiskiem.
pomoce
Aby prowadzić rozgrywki graczom należy mieć przede wszystkim podstawowe obycie z treścią kompendium. Dopiero w drugiej kolejności można pochylać się nad bardziej zaawansowanymi motywami. Wszystko po kolei. Poniżej znajduje się lista stron internetowych, które mogą posłużyć jako wsparcie przy tworzeniu scenariuszy. Są to generatory i poradniki - część to pomoc w kontekście ogólnym, część natomiast związana jest z Japonią.
GENERATORY
- japońskie nazwiska
- japońskie nazwy fikcyjnych wiosek oraz miast
- japońskie imiona wraz z ich znaczeniem
- strona mnóstwa generatorów, między innymi cech charakteru, wyglądu, motywacji czy mocy, ale także pomysłów na fabułę, magiczne artefakty lub bronie
POMOCNE STRONY
- baza yokai (j. angielski)
- Konnichiwa.pl
- Japonia-info
- MathewMeyer.net (j. angielski)
- Histmag.org z tagiem "Japonia"
INNE
- książki w formie PDF (j. angielski)
GENERATORY
- japońskie nazwiska
- japońskie nazwy fikcyjnych wiosek oraz miast
- japońskie imiona wraz z ich znaczeniem
- strona mnóstwa generatorów, między innymi cech charakteru, wyglądu, motywacji czy mocy, ale także pomysłów na fabułę, magiczne artefakty lub bronie
POMOCNE STRONY
- baza yokai (j. angielski)
- Konnichiwa.pl
- Japonia-info
- MathewMeyer.net (j. angielski)
- Histmag.org z tagiem "Japonia"
INNE
- książki w formie PDF (j. angielski)